Ekspedycyjne FAQ

Wierzę, że wśród czytelników Ekspedycji jest wielu nauczycieli i rodziców, pracujących zgodnie z metodą Montessori. Prawdopodobnie są też tacy, którzy dopiero o niej usłyszeli lub niedawno uwierzyli, że może to być coś dla nich. Jeśli tak, to w głowie może rodzić się sporo pytań. Dziś postaram się na nie krótko odpowiedzieć. A może masz jakieś pytanie, na które wciąż nie odpowiedziałam? Jeśli tak, to zapraszam do kontaktu!

  • Czy mogę korzystać z Ekspedycji, nie znając metody Montessori?

Zdecydowanie! Chcę adresować Ekspedycję do wszystkich. Nie ukrywam jednak tego, że w wielu sytuacjach wykorzystanie pomocy Montessori mocno wesprze proces nauki. Jeśli chcesz – możesz spróbować wykonać je samodzielnie, kupić oryginalne pomoce w sklepie lub skorzystać z moich propozycji. Pomoce mogą być szczególnie ważne przy realizowaniu Baz, tam również używam kolorystyki i sposobu zapisu spójnego z pomocami.

W zasadzie niezależne od pomocy Montessori są Eksploracje. To źródło ciekawych i inspirujących zadań, które pozwalają ugruntować i rozwinąć wiedzę zdobytą w ramach realizacji podstawy programowej.

  • Dlaczego piszesz, że Ekspedycja ma obejmować podstawę programową dla klas 4-6, a w innym miejscu, że jest adresowana do dzieci z drugiego i trzeciego poziomu (6-12 lat)?

Jestem nauczycielką pracującą z dziećmi z klas 4-6, a to sprawia, że w tym zakresie czuję się najbardziej kompetentna. Zauważyłam również, że o ile praca na konkrecie jest naturalna w klasach wczesnoszkolnych (niezależnie od tego, czy odbywa się na materiale montessoriańskim, czy z użyciem innych pomocy), to w klasach 4-6 w sposób całkowicie nagły wchodzi się w tradycyjnych szkołach w abstrakcyjne obliczenia. To dlatego zdecydowałam się skupić na podstawie programowej dla klas 4-6.

Jednocześnie sposób wprowadzania tych zagadnień sprawia, że wiele z nich jest dostępne (w wersji „na konkrecie”, być może bez przejścia do abstrakcyjnego wykonywania działań) dla znacznie młodszych dzieci.

  • Jeśli chciałbym wprowadzić swoje dziecko w matematyczne pomoce Montessori, to czy mogę zacząć od Ekspedycji?

Przygotowując swoje pomoce skupiam się na programie klas 4-6, w szczególności zakładam, że dzieci poznały już wszystkie cyfry (jako symbole, ale też jako reprezentację pewnej ilości) oraz podstawy systemu dziesiętnego. Jeśli dziecko nie jest jeszcze na takim etapie, a chciałbyś skorzystać z matematycznych pomocy Montessori, to zachęcam do poszukania pomocy w innych miejscach, na przykład u Kasi Chlebicy na jej blogu „Za dzieckiem”.

  • Skoro pomoce Montessori są dostępne, to po co przygotowujesz własne?

Pomoce Montessori są niezwykle cennym materiałem do pracy z uczniami, bardzo wiernie oddającym rozwiązania wypracowane przez samą Marię Montessori. Niestety są one dość drogie, a to sprawia, że w zasadzie są niedostępne dla rodzin i używane jedynie w szkołach Montessori.

Uważam, że w warunkach domowych można wykonać je w inny, tańszy sposób, zachowując najważniejsze ich cechy (kontrola błędu, kolorystyka, trwałość). W warunkach domowych nie ma również aż tak dużego znaczenia posiadanie pomocy do każdego z zagadnień osobno, co jest kluczowe przy większej liczbie uczniów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *