Kurs Ekspedycji

To nie jest tak, że dziecko nauczy się matematyki “samo”. Potrzebuje wsparcia, a jednocześnie zaufania i wolności, w myśl słów Marii Montessori “pomóż mi zrobić to samemu” . Jak mądrze pomóc dziecku? Jak stać się dla niego dobrym przewodnikiem znającym odpowiedzi na pojawiające się pytania? Co jest w matematyce wiedzą niezbędną, a co dodatkiem dla ciekawych? Jak zorganizować pracę, by nie zatracić dziecięcej radości i poczucia wolności, a zdobyta wiedza i intuicje pozostały w głowie na długie lata?

Nauka matematyki może być wspaniałą przygodą! Aby tak się stało potrzebujesz wiedzy i konkretnych narzędzi, by móc stać się przewodnikiem dziecka na drodze. Przygotowany dorosły (niezależnie od tego, czy jest to rodzic, nauczyciel, czy inna osoba wspierająca naukę) jest niezbędnym elementem, by dziecko samodzielnie, z radością i trwale odkryło matematyczne zasady. Zapraszam na roczny kurs Ekspedycji!

Dla kogo jest ten kurs?

Ogromna część kursu skupia się na narzędziach pozwalających wprowadzić dziecku matematyczne pojęcia i zasady wykonywania działań. Dzięki nim dziecko dogłębnie je zrozumie, a przez zaangażowanie w odkrywanie matematyki zyska radość i długotrwałe efekty nauki. Kurs omawia szczegółowo wszystkie zagadnienia arytmetyki i algebry w zakresie podstawy programowej dla klas 4-6.

Część kursu skupi się na kwestiach organizacji nauki, sposobach na utrwalanie zdobytej wiedzy czy wykorzystaniu “wakacyjnej matematyki” w formie naturalnych rozmów czy gier i zabaw. Te kwestie są mocno zależne od tego, w jakiej roli i w jakich warunkach pracujemy z dziećmi. Stąd przygotowałam dwie kursowe ścieżki:

  • Pierwsza z nich jest dedykowana rodzicom i innym osobom wspierającym dzieci indywidualnie. Skupimy się na indywidualnym dostosowaniu ścieżki poznawania zagadnień matematycznych do możliwości i preferencji dziecka.
  • Drugą dedykuję nauczycielom i osobom wspierającym dzieci w grupie. Skupimy się na tym, jak skorzystać z obecności innych uczniów, a jednocześnie pozwolić na indywidualne dostosowanie formy i zakresu nauki do poszczególnych uczniów. Opowiem o tym, jak organizowałam pracę klasy, by umożliwić każdemu uczniowi wybór własnej drogi uczenia się matematyki. Podzielę się też pomysłami na grupowe gry i zabawy matematyczne.

W cenie kursu otrzymujesz materiały z obu ścieżek – wielu z nas łączy przecież obie role 🙂

Poznaj opinie kursantów I edycji!

Czy nauczyciele mogą czegoś nauczyć się o matematyce…? No jasne! Bo choć samą królową nauk rozumieją doskonale, to niekoniecznie otrzymali narzędzia do tego, by zrozumiale i obrazowo opowiedzieć o niej dzieciom. Zobaczcie, jak kurs patrzy Kasia:

Dla rodziców kurs może stać się również odkryciem matematyki na nowo. A wtedy wspieranie dziecka staje się wspaniałą przygodą! Zobaczcie jak widzą to Monika (mama “szkolnego” dziecka) i Natalia (mama dziecka w ED):

Co będziemy poznawać na kursie?

Kurs obejmie wszystkie zagadnienia dotyczące arytmetyki i algebry w podstawie programowej dla klas 4-6. Pokażę jak wprowadzić je dziecku na konkrecie, na pomocach montessoriańskich. W ramach kursu pokażę, jak zapewnić alternatywę dla drogich pomocy Montessori, która jest wystarczająca w warunkach domowych.

To naturalny sposób poznawania matematyki. Używanie pomocy (koralików, żetonów itp.) jest ważne nie tylko dla małych dzieci. Tak jak zasady mechanizmów najłatwiej odkryć po prostu je obserwując czy budując, tak matematykę najlepiej poznawać właśnie doświadczając jej wszystkimi zmysłami. W szkole zbyt szybko rezygnujemy z takiego podejścia, co dla wielu osób staje się barierą do wejścia w abstrakcyjny świat liczb, taki który mieści się już tylko na kartce lub w naszej głowie. Pomoce Montessori to sprawdzona metoda pozwalająca odkrywać zasady rządzące matematyką samodzielnie i we własnym tempie. Dziecko samo odkrywa w pewnym momencie, że umie wykonać obliczenie w głowie lub na kartce! Niektóre zrobią to zaraz po prezentacji na materiale, inne po dłuższym okresie rozwiązywania zadań z jego pomocą, ale zawsze będzie towarzyszyło temu uczucie sprawczości i zrozumienia.

Jakie tematy poruszymy?

W każdym z wymienionych obszarów otrzymasz:

  • wiedzę z zakresu podstawy programowej (gdy dziecko zapyta, nie będziesz mieć wątpliwości, jak odpowiedzieć!),
  • narzędzia, by przekazać tę wiedzę dziecku (niezależnie od tego czy jest z tych “nuuuuudzi mi się, możemy teraz zrobić coś innego?” czy z tych “zostaw! jeszcze nie skończyłem!”) ,
  • wskazówki metodyczne: na co zwrócić uwagę, co jest dla dzieci szczególnie trudne, co zaproponować dzieciom, które chcą rozszerzyć temat (w połączeniu z Twoją głęboką znajomością dziecka, wiedza metodyczna może czynić cuda!),
  • wsparcie w organizacji czasu nauki (tak, by było też pod dostatkiem czasu na odpoczynek!) w sposób dający dziecku poczucie sprawczości i wolności.

Forma kursu

Kurs potrwa od lutego do czerwca.

Na kurs składa się:

  • Mapa podstawy programowej, pozawalająca…
    • “ogarnąć” całość materiału i zależności pomiędzy poszczególnymi tematami,
    • zaplanować indywidualny sposób poznawania matematyki odpowiadający potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom dziecka,
    • zaznaczać postępy dziecka i rozmawiać z nim o dalszych możliwościach.
  • 8 kilkugodzinnych materiałów video (co dwa tygodnie od drugiej połowy lutego do początku czerwca):
    • są podzielone na wygodne fragmenty, do których łatwo wrócić,
    • prezentują ze szczegółami pracę z pomocami montessoriańskimi,
    • zawierają omówienie kolejnych etapów pracy z dzieckiem i wskazówki metodyczne
    • przedstawiają trudności, które może napotkać dziecko, i sposoby, którymi można je wesprzeć
  • 10 nagrań webinarów z inspiracjami dotyczącymi pracy z danym obszarem
    • omówienie zakresu materiału z danego obszaru i podpowiedzi, jakimi drogami można go odkrywać,
    • przedstawienie inspiracji z danej tematyki (życiowe zastosowania, ciekawe pomysły na zachęcenie do “wejścia w temat”),
    • pierwsze nagranie będzie poświęcone
      • organizacji nauki w domu lub klasie,
      • różnym stylom nauki matematyki,
      • metodom utrwalania materiału,
      • zaprezentowaniu Mapy i umówieniu zależności pomiędzy poszczególnymi działami arytmetyki i algebry,
    • ostatnie nagranie (w drugiej połowie czerwca) będzie poświęcone wakacyjnym sposobom na matematykę, lekkie i naturalne, pozwalające poszerzyć wiedzę lub utrwalić tę już zdobytą, a także pomysłom na matematyczne gry i zabawy.
  • 10 spotkań on-line (co dwa tygodnie od lutego do czerwca):
    • sesja Q&A, na której będziesz mógł rozwiać wszystkie swoje wątpliwości,
    • będzie możliwość zadania pytań wcześniej poprzez udostępniony formularz, lub bezpośrednio w trakcie spotkania,
    • po zakończeniu każdego spotkania dostępne będzie jego nagranie.
  • 10 wypełnionych treścią maili (co dwa tygodnie od lutego do czerwca):
    • zebrane materiały i zadania z danego zakresu tematycznego,
    • komentarz do treści w najpopularniejszych podręcznikach (jakie elementy czy zadania warto wykorzystać),
    • linki do nagrań i Q&A w jednym miejscu.
    • nie będziesz musiał(a) niczego szukać! Wszystko znajdziesz w jednym miejscu 🙂
  • zamknięta grupa na facebooku, na której będzie możliwość dopytania o treści kursowe, podzielenia się doświadczeniami i wymiany inspiracji

Dostęp do materiałów jest BEZTERMINOWY. To inwestycja na lata, adresowana również do rodziców młodszych dzieci. Bo wierzę, że dorosły powinien móc przygotować się wcześniej i czekać na błysk w oku dziecka z wprowadzeniem odpowiednich tematów.

Kto poprowadzi kurs?

Cały kurs poprowadzi Ula Pastwa, autorka Ekspedycji Matematycznej.

Czy przekazywana wiedza będzie rzetelna? Jestem doktorem nauk matematycznych i wciąż pogłębiam swoją wiedzę matematyczną i pedagogiczną. Mam szeroką perspektywę, a przekazywane zagadnienia wyjaśniam dogłębnie i zgodnie z matematycznymi zasadami.

Czy kurs będzie teoretyczny czy praktyczny? Kurs stawia przede wszystkim na praktykę, choć będzie ona odbywać się w domach uczestników 🙂 W trakcie kursu podzielę się swoim doświadczeniem nauczycielki matematyki w szkole Montessori. Miałam również przyjemność koordynować uczniów edukacji domowej w naszej szkole, w tym udzielać konsultacji z matematyki i organizować spotkania rodzin edukujących domowo. Jednocześnie mam perspektywę mamy czwórki dzieci i doświadczenie dzielenia się z nimi swoją pasją w zupełnie inny sposób niż w szkole. Wszystkie praktyczne porady będą oparte na rzetelnej wiedzy matematycznej i pozwolą uczestnikom kursu poznać teorię z zakresu objętego kursem, w maksymalnie przystępny i praktyczny sposób.

Ile kosztuje kurs?

Koszt kursu to 900zł. Dostęp do materiałów jest BEZTERMINOWY. To inwestycja na lata!

To co, dołączysz?

Masz pytania?

Jeśli coś Cię powstrzymuje przed dołączeniem do kursu, daj mi znać! Możemy razem sprawdzić, czy przyda Ci się w Twojej konkretnej sytuacji i pokonać przeszkody, które stoją na drodze do udziału.

Wystarczy, że napiszesz wiadomość mailową na adres ula@ekspedycja.edu.pl

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania zebrałam poniżej.

Czy mogę otrzymać fakturę VAT? Oczywiście! Wystarczy przy zakupie w odpowiednim miejscu wpisać dane do wystawienia faktury i informację o takiej potrzebie lub zgłosić ją ciągu tygodnia od zakupu na adres ula@ekspedycja.edu.pl.

Czy kurs może opłacić mi szkoła? Taka decyzja jest po stronie szkoły. Ja umożliwiam rozliczenie kursu na podstawie faktury VAT.

Czy na kursie pojawią się zagadnienia z geometrii? Nie. Jeśli jesteś zainteresowany poszerzeniem swojej wiedzy z geometrii i poznać metody opowiadania o niej, to zapraszam Cię do kursu z geometrii, który przygotowałam razem z Kasią Chlebicą. Połączenie obu kursów zapewnia wiedzę z zakresu całej podstawy programowej w klasach 4-6, a nawet znacznie więcej 🙂

Czy jeśli nigdy nie używałem pomocy Montessori, to skorzystam z kursu? Jak najbardziej! Wielokrotnie przekonałam się, że nigdy nie jest za późno na doświadczenie ich mocy. Sama poznałam je jako dorosła! Wprowadzałam je uczniom przenoszącym się do naszej szkoły w czwartej lub piątej klasie i zdecydowanie skorzystali na tej nowej dla siebie formie pracy.

Czy otrzymam certyfikat? Tak! Będzie dowodem Twojego rozwoju zawodowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *