Wierzę, że ekspedycja jest dla każdego. Jednocześnie wymaga włożenia wysiłku w rzeczywiste zrozumienie matematyki. Ten wysiłek się opłaci, ale niektórzy uczniowie będą woleli wybrać drogę na skróty, polegającą na zapamiętaniu gotowych reguł. Tak więc ekspedycja jest dla każdego, o ile tylko chce.
Dostrzegam kilka grup osób, które mogą być nią szczególnie zainteresowane. Pierwszą z nich są uczniowie spełniający obowiązek nauki poza szkołą, w tak zwanej edukacji domowej. Często w takim sposobie nauki poszukują wolności i dostosowania materiału do swoich zainteresowań (na tyle, na ile pozwala podstawa programowa). Wierzę, że zebranie materiału i zadań w oddzielne tematy i klarowne spisanie zależności będzie im to umożliwiało. Zestawienie poszczególnych punktów podstawy programowej z wpisami, bazami i eksploracjami, pozwala na czuwanie nad realizacją materiału.
Kolejną grupą, do której adresuję swój projekt, są nauczyciele Montessori lub inspirujący się pedagogiką Montessori w swojej pracy. To ze względu na niesamowite możliwości pomocy Montessori, umożliwiających pracę na konkrecie, zdecydowałam się na przygotowanie baz pod kątem pracy z pomocami. Te, które są możliwe do wykonania w domowych warunkach, umieszczam w dziale Narzędzia. Umożliwia prowadzenie uczniów indywidualnymi ścieżkami, we właściwy dla każdego z nich sposób.
To właśnie doświadczenie pracy według wskazówek Marii Montessori przekonują mnie, że projekt może być doskonałym wsparciem dla uczniów, którym matematyka wydaje się trudna, a jej nauka wymaga dużego wysiłku. Poznawanie matematycznego świata krok po kroku, praca na konkrecie, rzeczywiste zrozumienie zasad matematyki w miejsce ich bezmyślnego zapamiętywania – to właśnie rozwiązania dla nich.
Jednocześnie swoje ważne miejsce na ekspedycji mają uczniowie zdolni, którym matematyka przychodzi z łatwością. Mogą oni w łatwy sposób “przeskoczyć” do interesujących ich tematów, zgłębić je na własną rękę. Zagłębiając się w to, z czego wynikają matematyczne reguły, doświadczą namiastki pracy naukowej matematyka. Kto wie, może kiedyś właśnie w tym kierunku poprowadzą ich decyzje zawodowe?
Jak to możliwe, by adresować projekt do tylu różnych grup jednocześnie? Kluczem jest jeden z filarów projektu, czyli zindywidualizowana ścieżka nauki matematyki, dostosowana do potrzeb i sposobu nauki każdego dziecka. Nie zastanawiaj się więc, czy ekspedycja jest na pewno dla ciebie… Spakuj plecak, zaplanuj własną trasę i ruszaj z nami!