Łańcuchy kwadratów

Łańcuchy kwadratów to pomoc, która ma bardzo pociągający wygląd i formę pracy z pomocą. Dzieci chętnie po nią sięgają. A czego mogą się nauczyć? Wartości kwadratów liczb od 1 do 10, powtarzając lub obliczając przy okazji wielokrotności tych liczb. Kiedy możemy zacząć taką pracę? W zasadzie już wtedy, gdy dziecko potrafi dodawać liczbę dwucyfrową z jednocyfrową 😉 Ale może być inspirująca jeszcze przez długi czas! Zobaczcie jak to wygląda, może skorzystacie?

Zdjęcia tworzyłam na podstawie kolorowych liczb, które mamy w domu i o których pisałam tutaj. Oryginalne łańcuchy kwadratów wykonane są z koralikowych kolorowych liczb (nazywanych też kolorowymi perłami. Kolejne kolorowe liczby są faktycznie połączone w taki sposób, że tworzą łańcuch.

Kwadrat? To ile kolorowych liczb potrzebuję?

Pracę zawsze zaczynamy od wybrania konkretnej liczby od 1 do 10, której kwadrat będziemy badać (proponuję nie zaczynać pracy od 1 ani od 2). Przygotowujemy kolorowe liczby (lub gotowy łańcuch) i podpisy w odpowiednim kolorze.

Potrzebne będzie nam tyle kolorowych liczb, żeby utworzyć kwadrat. Jeśli mamy gotowy łańcuch z pereł, ułóżmy go w formie kwadratu, zanim zaczniemy dalszą pracę. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co liczymy 😉 Jeśli nie mamy łańcucha, ułóżmy kwadrat z kolorowych liczb i przyjrzyjmy się temu, ile ich potrzebujemy do jego zbudowania 🙂

Następnie rozkładamy nasz kwadrat i układamy kolorowe liczby jedna za drugą. Dzięki temu możemy zobaczyć w liniowym układzie, jaką wartość ma kwadrat i odrobinę mocniej to poczuć 😉

Bierzemy się za podpisywanie

Teraz pora na wykorzystanie podpisów. W pierwszej kolorowej liczbie podpisujemy każdą jedność – od jednego do wartości kolorowej liczby. Dziecko być może zwróci uwagę, że ostatnia ze strzałek jest szersza. To dlatego, że odpowiada wartości naszej kolorowej liczby.

Teraz będziemy już podpisywać tylko ostatnią jedność z każdej kolorowej liczby. Dziecko może do tego wykorzystać znane wyniki z tabliczki mnożenia, ale może też po prostu dodawać do wcześniejszej strzałki wartość kolorowej liczby.

Pamiętajmy, że dla młodszych dzieci może to być wyzwaniem. Możemy pozwolić mu na przeliczanie kolejnych jedności. Warto też trzymać zestaw kolorowych liczb w pobliżu, jest spora szansa, że będą dla dziecka wsparciem w obliczeniach. Tak pomogła sobie w obliczeniu 54+9 moja pięciolatka:

Podpisywanie kończymy najszerszą strzałką, na której widnieje wartość kwadratu.

I co nam z tego wyszło?

Otrzymaliśmy wartość wybranego kwadratu. Ale możemy dostrzec znacznie więcej!

Jeśli ułożymy kwadraty różnych liczb, to możemy je porównać. Zaskoczeń może być sporo: że łańcuch kwadratu piątki to mniej niż połowa kwadratu dziesiątki (a dokładniej jego ćwiartka :)). Możemy namacalnie doświadczyć, jak szybko rosną kwadraty, że przybywa ich „coraz więcej”. Dzieci na pewno zauważą znacznie więcej, dajmy im się przyjrzeć efektom pracy 🙂

Materiały do druku

Jeśli przekonałam Was do bliższego przyglądnięcia się kwadratom, to zachęcam do pobrania pliku z podpisami do łańcuchów (strzałki są trochę cieńsze niż te na zdjęciach):

W wersji kolorowej umieściłam dwie wersje podpisów: tradycyjną (w której strzałki są zielone, granatowe i czerwone, w nawiązaniu do kolorów jedności, dziesiątek i setek) oraz złotą. Wielkość strzałek powinna umożliwić pracę zarówno z tradycyjnymi perłami, jak i większymi kolorowymi liczbami.

Jeśli nie macie jeszcze kolorowych liczb, to zachęcam do wydrukowania (pliki można znaleźć we wpisie o wielokrotnościach lub w dziale Narzędzia) lub zakupu (więcej o moim wyborze w tym artykule).

Mam nadzieję, że skorzystacie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *