Łańcuchy kwadratów to pomoc, która ma bardzo pociągający wygląd i formę pracy z pomocą. Dzieci chętnie po nią sięgają. A czego mogą się nauczyć? Wartości kwadratów liczb od 1 do 10, powtarzając lub obliczając przy okazji wielokrotności tych liczb. Kiedy możemy zacząć taką pracę? W zasadzie już wtedy, gdy dziecko potrafi dodawać liczbę dwucyfrową z jednocyfrową 😉 Ale może być inspirująca jeszcze przez długi czas! Zobaczcie jak to wygląda, może skorzystacie?
Zdjęcia tworzyłam na podstawie kolorowych liczb, które mamy w domu i o których pisałam tutaj. Oryginalne łańcuchy kwadratów wykonane są z koralikowych kolorowych liczb (nazywanych też kolorowymi perłami. Kolejne kolorowe liczby są faktycznie połączone w taki sposób, że tworzą łańcuch.
-
Kolorowe liczby0,00 zł
-
Etykiety do łańcuchów kwadratów0,00 zł
Kwadrat? To ile kolorowych liczb potrzebuję?
Pracę zawsze zaczynamy od wybrania konkretnej liczby od 1 do 10, której kwadrat będziemy badać (proponuję nie zaczynać pracy od 1 ani od 2). Przygotowujemy kolorowe liczby (lub gotowy łańcuch) i podpisy w odpowiednim kolorze.
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02454-1024x684.jpg)
Potrzebne będzie nam tyle kolorowych liczb, żeby utworzyć kwadrat. Jeśli mamy gotowy łańcuch z pereł, ułóżmy go w formie kwadratu, zanim zaczniemy dalszą pracę. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co liczymy 😉 Jeśli nie mamy łańcucha, ułóżmy kwadrat z kolorowych liczb i przyjrzyjmy się temu, ile ich potrzebujemy do jego zbudowania 🙂
Następnie rozkładamy nasz kwadrat i układamy kolorowe liczby jedna za drugą. Dzięki temu możemy zobaczyć w liniowym układzie, jaką wartość ma kwadrat i odrobinę mocniej to poczuć 😉
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02455-1024x583.jpg)
Bierzemy się za podpisywanie
Teraz pora na wykorzystanie podpisów. W pierwszej kolorowej liczbie podpisujemy każdą jedność – od jednego do wartości kolorowej liczby. Dziecko być może zwróci uwagę, że ostatnia ze strzałek jest szersza. To dlatego, że odpowiada wartości naszej kolorowej liczby.
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02447-1024x966.jpg)
Teraz będziemy już podpisywać tylko ostatnią jedność z każdej kolorowej liczby. Dziecko może do tego wykorzystać znane wyniki z tabliczki mnożenia, ale może też po prostu dodawać do wcześniejszej strzałki wartość kolorowej liczby.
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02448-684x1024.jpg)
Pamiętajmy, że dla młodszych dzieci może to być wyzwaniem. Możemy pozwolić mu na przeliczanie kolejnych jedności. Warto też trzymać zestaw kolorowych liczb w pobliżu, jest spora szansa, że będą dla dziecka wsparciem w obliczeniach. Tak pomogła sobie w obliczeniu 54+9 moja pięciolatka:
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02461-1024x346.jpg)
Podpisywanie kończymy najszerszą strzałką, na której widnieje wartość kwadratu.
![](https://ekspedycja.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/DSC02457.jpg)
I co nam z tego wyszło?
Otrzymaliśmy wartość wybranego kwadratu. Ale możemy dostrzec znacznie więcej!
Jeśli ułożymy kwadraty różnych liczb, to możemy je porównać. Zaskoczeń może być sporo: że łańcuch kwadratu piątki to mniej niż połowa kwadratu dziesiątki (a dokładniej jego ćwiartka :)). Możemy namacalnie doświadczyć, jak szybko rosną kwadraty, że przybywa ich “coraz więcej”. Dzieci na pewno zauważą znacznie więcej, dajmy im się przyjrzeć efektom pracy 🙂
Materiały do druku
Jeśli przekonałam Was do bliższego przyglądnięcia się kwadratom, to zachęcam do pobrania pliku z podpisami do łańcuchów (strzałki są trochę cieńsze niż te na zdjęciach):
-
Kolorowe liczby0,00 zł
-
Etykiety do łańcuchów kwadratów0,00 zł
W wersji kolorowej umieściłam dwie wersje podpisów: tradycyjną (w której strzałki są zielone, granatowe i czerwone, w nawiązaniu do kolorów jedności, dziesiątek i setek) oraz złotą. Wielkość strzałek powinna umożliwić pracę zarówno z tradycyjnymi perłami, jak i większymi kolorowymi liczbami.
Jeśli nie macie jeszcze kolorowych liczb, to również zachęcam do wydrukowania 🙂
Mam nadzieję, że skorzystacie!